معماري سايت و عوامل موفقيت موتور جستجو
گروه اصلي بعدي در جدول تناوبي عوامل سئو سايت در وردپرس، معماري سايت است. نقش مهمي در اثربخشي سئو دارد. اين عوامل بر قابليت يافتن و قابليت استفاده سايت شما تأثير مي گذارد.
معماري خوب باعث ميشود که موتورهاي جستجو و کاربران به محتوا دسترسي داشته باشند و مسيريابي کنند. هنگام توسعه يا ارزيابي سايت خود، فاکتورهاي معماري زير را در نظر بگيريد.
خزيدن
موتورهاي جستجو از نرمافزار خزنده وب استفاده ميکنند - گوگل به نام Googlebot و Bing به نام Bingbot ميتوانند صفحات سايت شما را بخوانند و کپيهايي از آنها را در يک فهرست قابل جستجو جمعآوري کنند.
هنگامي که جستجوگران يک پرس و جو را وارد مي کنند، موتور جستجو فهرست آن را اسکن مي کند تا صفحات مربوطه را فيلتر و رتبه بندي کند. اگر سايت شما قابل خزيدن نباشد، در فهرست قرار نمي گيرد و بنابراين در نتايج جستجو قابل مشاهده نخواهد بود.
اکثر سايت ها با مشکلات خزيدن جدي مواجه نمي شوند. با اين حال، هنوز بايد از عواملي که مي توانند اين روند را تسهيل يا مانع شوند، آگاه باشيد.
پيوند داخلي نامناسب، سرعت بارگذاري پايين صفحه، خطاهاي URL،سئو سايت دايناميک، درخواستهاي دسترسي کاربر، مسدود کردن موتورهاي جستجو با مقدار noindex و نمايش خزندههاي وب چيزي متفاوت از آنچه به کاربران نشان ميدهيد، همگي ميتوانند به طور ناخواسته مانع از ظاهر شدن سايت شما در نتايج جستجو شوند.
[نکته حرفه اي]
يک طراحي وب سايت اطلاعات موثر و سيستم ناوبري مربوطه در واقع نتايج جستجوي وب و نتايج جستجوي سايت را دقيق تر مي کند. - Shari Thurow، نويسنده و بنيانگذار و مدير SEO در Omni Marketing Interactive.
اکنون که Googlebot از Chrome 74 پشتيباني مي کند، برنامه هاي جاوا اسکريپت بيشتري مي توانند توسط Google خزيده شوند. اما، Detlef Johnson، کارشناس SEO for Developers در Search Engine Land، خاطرنشان ميکند: «بهروزرساني Chromium براي Googlebot فقط براي Google مرتبط است. موتورهاي جستجوي ديگري نيز وجود دارند که ميخواهيد در آنها عملکرد خوبي داشته باشيد، و آينده ممکن است در هر نقطهاي جدول را در گوگل تغيير دهد، مانند زمانهايي که در AltaVista زماني که Google آمد، جدول را تغيير داد.
از نظر خزيدن، حتي در حالي که گوگل اکنون ميتواند لينکهاي جاوا اسکريپت را بخزد، شما همچنان بهتر است تا حد امکان به HTML ساده براي مهمترين کد وبسايت خود، که البته شامل ناوبري است، پايبند باشيد، بنابراين خزندهها مي تواند تمام صفحات شما را کشف کند.
برعکس، اقداماتي وجود دارد که مي توانيد براي استفاده حداکثري از «بودجه خزيدن» خود (مقدار منابعي که يک موتور جستجو براي خزيدن صفحات شما صرف مي کند) انجام دهيد.
استفاده از robots.txt، گفتن به موتورهاي جستجو براي خزيدن صفحات با پارامترهاي URL خاص و تأييد اينکه همه پيوندهاي شما به درستي کار مي کنند، مي تواند به بهبود کارايي خزيدن کمک کند. تميز نگه داشتن نقشه هاي سايت HTML و XML به روز نيز مي تواند خزيدن سايت شما را براي موتورهاي جستجو آسان تر کند.
موبايل
سازگاري با موبايل فقط به اين معني نيست که سايت شما در تلفن ها و تبلت ها قابل مشاهده است، بلکه به اين معني است که سايت شما براي افرادي ساخته شده است که صاحب آن دستگاه ها هستند – و آنها بايد بتوانند به هر چيزي که کاربران دسکتاپ مي توانند دسترسي داشته باشند دسترسي داشته باشند.
شرکت طراحي سايت شما بايد با دستگاهي که در آن مشاهده مي شود سازگار شود.
اکثر جستجوها از دستگاه هاي تلفن همراه منشا مي گيرند و موتورهاي جستجو نحوه فهرست بندي خود را براي پاسخ به اين روند تنظيم کرده اند. در ماه مارس 2018، گوگل به طور گسترده شروع به پياده سازي فهرست سازي موبايل اول کرد که در آن از نسخه موبايل وب به عنوان فهرست اصلي موتور جستجوي خود استفاده مي کند.
بسياري از سيستمهاي مديريت محتوا از نسخههاي موبايلي وبسايتها پشتيباني ميکنند، اما داشتن يک سايت تلفن همراه کافي نيست: مراقب باشيد از اشتباهات رايج از جمله، اما نه محدود به، تغيير مسيرهاي معيوب، سرعت بارگذاري آهسته، اندازههاي فونت نامناسب، عناصر لمسي بسيار نزديک به يکديگر جلوگيري کنيد. و بينابيني که کاربران را از دسترسي به آنچه که براي آن آمده اند باز مي دارد. بسياري از اين ملاحظات در تجربه کاربري شما نقش دارند که براي سازگاري با موبايل ضروري است.
برخي از ناشران نيز يک اپليکيشن موبايل ارائه مي دهند. اگر اين شامل برند شما ميشود، از فهرستبندي و پيوند برنامهها استفاده کنيد تا کاربران بتوانند روي نتيجه جستجوي شما کليک کنند و محتواي درون برنامه را مشاهده کنند. صفحات موبايل تسريع شده Google (AMP) همچنين مي تواند براي ارائه سريع محتواي شما به کاربران تلفن همراه پياده سازي شود.
جستجوي موبايل
تکراري
پاتريک استوکس، متخصص سئو در IBM، طي يک سخنراني Insights در SMX Advanced گفت: «محتواي تکراري همه جا وجود دارد». شما فقط مي خواهيد يک نسخه از يک صفحه در دسترس موتورهاي جستجو باشد. اينجا جايي است که canocialization وارد مي شود.
اگر علامت نزنيد، محتواي تکراري ممکن است تشخيص اينکه کدام صفحه را بايد براي يک پرس و جو بازگرداند، براي موتورهاي جستجو دشوارتر کند. همچنين مي تواند منجر به پيوند افراد به نسخه هاي مختلف يک صفحه شود.
اين امر ارزش آن پيوندها را کاهش مي دهد - معياري از اعتماد و اعتبار - و تصويري نادرست از ارزش و مرتبط بودن يک صفحه براي جستجوگران ارائه مي دهد.
Stox با توضيح اينکه الگوريتمهاي جستجو در صورت مواجهه با محتواي تکراري چه کاري انجام ميدهند، گفت: «در ذهن Google، آنها سعي ميکنند با تا کردن صفحات به هم به افراد کمک کنند. «همه اين نسخههاي مختلف يکي ميشوند. همه سيگنال ها در آن يک صفحه ادغام مي شوند. آنها در واقع سعي مي کنند با انجام اين کار به ما کمک کنند."
شايد راحت باشد که بدانيد موتورهاي جستجو سعي مي کنند موارد متعارف را براي شما پيدا کنند، اما زماني که موفقيت مشتري يا برند شما به بهينه سازي براي جستجو بستگي دارد، استفاده از برچسب هاي canonical، تغيير مسيرها و استراتژي هاي صفحه بندي موثر ممکن است درجه دقيق تري از کنترل را ارائه دهد. و همچنين تجربه کاربر روان تر.
بري شوارتز، سردبير موتور جستجو لند نيوز، ميگويد: مهم نيست که چه چيزي، گوگل تلاش ميکند تا آن را براي شما کشف کند، و افزود: «سؤال اين است که آيا ميخواهيد گوگل آن را براي شما کشف کند يا خير؟ يا، آيا ميخواهيد آنچه را که گوگل بهعنوان URL متعارف شما تعريف ميکند، کنترل کنيد؟»
براي اطلاعات بيشتر، به بخش SEO: محتواي تکراري ما مراجعه کنيد.
سرعت
مارتين اسپليت، تحليلگر Google Webmaster Trends، سال گذشته گفت: بهينه سازي براي سرعت سايت "هرگز به نقطه اي نمي رسد که شما فقط امتيازي را داشته باشيد که براي آن بهينه سازي کنيد و با آن تمام کنيد."
سايت شما بايد به سرعت بارگذاري شود، چه بازديدکنندگان آن را در موبايل يا دسکتاپ مشاهده کنند. و از آنجايي که سرعت يک فاکتور رتبه بندي گوگل است، سايت هاي سريعتر از مزيت سئو برخوردار خواهند بود (همه عوامل ديگر برابر هستند).
چند ماه پس از انتشار گسترده فهرستبندي موبايل اول توسط گوگل در سال ????، «بهروزرساني سرعت» را براي جستجوي موبايل راهاندازي کرد.
مانند بسياري ديگر از عوامل سئو، سرعت با تجربه کاربر در هم تنيده است. حفظ يک سايت زيپ ممکن است به جلوگيري از پرش کردن بازديدکنندگان کمک کند و نرخ تعامل و تبديل شما را بهبود بخشد. از ابزارهايي مانند Google's PageSpeed ??Insights براي شناسايي مناطقي از سايت خود براي بهبود استفاده کنيد.
براي اطلاعات بيشتر، به بخش SEO: سرعت سايت ما مراجعه کنيد تا به روز بمانيد.
HTTPS
گوگل وب سايت ها را به مهاجرت به سرورهاي HTTPS سوق داده است تا امنيت بهتري براي جستجوگران فراهم کند. اين موضوع از چند جهت، از جمله رتبه بندي، اين موضوع را وادار کرده است.
در سال 2014، گوگل شروع به افزايش رتبه بندي کمي براي ايمن سازي سايت هاي HTTPS/SSL کرد. در ژوئيه ????، مرورگر کروم شروع به علامتگذاري صفحاتي کرد که از HTTPS استفاده نميکنند، بهعنوان غير ايمن، و در واقع HTTPS را به بخشي از تجربه کاربر در سايت شما تبديل کرد.
پاتريک استاکس در SMX Advanced توضيح داد: «گوگل معمولاً ابتدا HTTPS را بر روي HTTP ايندکس ميکند». «بنابراين، اگر هر دو را داريد و شرعي نداريد. . . به طور معمول، آنها در صورت امکان HTTPS را انتخاب مي کنند."
دتلف جانسون مي افزايد: «استفاده از HTTPS بيشتر يک مشکل تجربه کاربر است. با اين حال، اين مسئله تجربه کاربر مهم است زيرا افرادي که ممکن است بخواهند تجارت الکترونيکي را با سايت شما انجام دهند – اگر با هشدارهاي امنيتي مواجه شوند، ممکن است فروش خود را از دست داده باشيد.
[نکته حرفه اي]
"يک چيز که من در واقع بسيار مي بينم - و اين بيشتر براي وردپرس صادق است - دارايي هايي وجود دارد که قبل از اينکه مالک سايت به HTTPS تغيير دهد در سيستم مديريت محتوا آپلود شده است و بنابراين بسياري از تصاوير ممکن است يک بخشي از طرحبندي يا بخشي از پستهاي قديميتر با املاي HTTP معمولي قبلي ميزباني ميشود. حتي اگر اين داراييها برطرف شوند و ممکن است آنها را وادار کنيد تا در صفحه نمايش داده شوند، که از طريق HTTPS ارائه ميشود، همچنان هشداري دريافت خواهيد کرد که ميگويد برخي از داراييهاي اين صفحه ايمن نيستند، که شبيه به "اوه، اوه، شما" است. صفحات ناامن دارم.» – Detlef Johnson، Search Engine Land
URL ها
اين يک عامل رتبه بندي اصلي نيست، اما استفاده از کلمات توصيفي در URL هاي صفحه خود براي موتورهاي جستجو و کاربران، تمرين خوبي است.
URL هاي شما در صفحات نتايج جستجو ظاهر مي شوند، بنابراين داشتن يک URL قابل فهم ممکن است به جستجوگران ايده بهتري درباره آنچه در انتهاي ديگر پيوند وجود دارد، بدهد.
در اينجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک مي کند ساختار URL ايجاد کنيد که براي انسان ها و موتورهاي جستجو به راحتي قابل درک باشد.